Samsung zaprezentował rozwiązanie polegające na zamontowaniu z tyłu naczepy ekranu pokazującego obraz sprzed ciągnika.
Zgodnie z art. 66 ust.1 pkt 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym „pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę.” W art. 66 ust.4 Prawa o ruchu drogowym zawarto zakazy odnoszące się do wyposarzenia pojazdów i brak tam zakazu montowania ekranów na pojazdach. Czy zatem taki ekran o niezbyt silnym nateżeniu światła stwarzałby zagrożenie? Na pierwszy rzut oka wydaje się, że nie. Instalacja ma przecież poprawiać bezpieczeństwo. W rozporządzeniu ministra infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, też nie doczytałem zakazu monotowania takich urządzeń.Ewentualna ocena niedopuszczalności takiego rozwiązania może się odbywać w oparciu o wskazane na wstępie kryteria bezpieczeństwa i jakieś specjalistyczne badania, które dowiodłyby że tak wyposażony pojazd zagraża bezpieczeństwu. Zdrowy rosądek podpowiada, że taka techologia raczej pomaga, niż zagraża bezpieczeństwu uczestników ruchu drogowego. Zdaje się, że nie ma formalnych przeszkód do stosowania tego rozwiązania, o ile tylko światło monitora ma odpowiednie nateżęnie i nie oślepia uczestników ruchu. Polecam film poniżej.
Paweł Smoręda
radca prawny z kilkunastoletnim doświadczeniem w stosowaniu prawa transportowego. W latach 1998-2002 wicedyrektor Biura Obsługi Transportu Międzynarodowego przy Ministerstwie Transportu. Ekspert komisji sejmowych. Prawnik rekomendowany przez Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce, jako specjalista z zakresu Konwencji CMR i w sprawach kar pieniężnych w transporcie drogowym. Partner w JMRS Radcowie Prawni Smoręda, Walencik-Smoręda spółka partnerska. Autor publikacji prasowych z zakresu transportu.